Po co nam to wszystko?

 

Beata Michalska-Dominiak

 

Rozpoczynając kolejny etap procesu, możemy przez chwilkę poczuć się jak osoba stojąca przed wypełnioną po brzegi szafą twierdząca, że nie ma co na siebie włożyć. My też mamy mnóstwo papierów: wywiady, relacje, sugestie, być może jakąś dokumentację fotograficzną lub filmową. Czasami, jeżeli dysponujemy większym budżetem, mamy także analizy i wyniki dedykowanych badań socjologicznych. Być może nawet udało nam się zajrzeć przez ramię konkurencji.

Zbieramy cały zespół, rozkładamy materiały i sami nie wiemy co z nimi począć. Z jednej strony natłok informacji może powodować poczucie chaosu, z drugiej zaś, co rzadsze, przekonanie, że wiemy już wszystko i możemy przystąpić do realizacji projektu. Pycha i pośpiech i tu nie są zbyt dobrymi doradcami. A kolejny etap – etap definiowania problemu ma nam pomóc okiełznać chaos, jaki pozostał po wyprawie w głąb potrzeb naszych użytkowników.

Przystępujemy zatem do przesiewania informacji ważnych i powtarzających się poprzez budujące schematy do incydentalnych lub wyjątkowo specyficznych aczkolwiek mających wpływ na decyzje i wybory naszych użytkowników.

Na tym etapie możemy także wykreować personę, czyli nadać tożsamość naszej grupie docelowej. Persona to fikcyjna postać z określoną płcią, wiekiem, wykształceniem, miejscem zamieszkania, w określonej sytuacji rodzinnej, z określonymi oczekiwaniami, upodobaniami, zachowaniami. Zawsze łatwiej utożsamiać się z konkretnym „Janem Kowalskim” niż bliżej niezidentyfikowaną tzw. „grupą docelową”.

Skoro już wiemy kim jest, co myśli, robi i czuje nasz użytkownik, pozostaje tylko prawidłowe zdiagnozowanie jego potrzeb, czyli zdefiniowanie problemu.

Mając przed oczami naszego Jana Kowalskiego, a w pamięci nieustannie cel, do którego zmierzamy, analizując uporządkowaną już dokumentację, odpowiadamy na pytania na temat motywacji, powodów konkretnych zachowań i decyzji pana Jana. Wszystko to prowadzi do zdefiniowania problemu, z którym już za chwilę zmierzymy się podczas etapu generowania pomysłów na jego rozwiązanie.

Chcecie zobaczyć jak wygląda prawdziwe porządkowanie chaosu? Zapraszam do obejrzenia krótkiej relacji z projektowania Festiwalu Myślenia Projektowego:

Newsletter

Zamów bezpłatny newsletter i bądź na bieżąco z nowościami z obszarów takich jak: design thinking, innowacje, kreatywność, zarządzanie projektami. Powiadomimy Cię o najświeższych wpisach.

A+
A-

Newsletter

Zamów bezpłatny newsletter i bądź na bieżąco z nowościami z obszarów takich jak: design thinking, innowacje, kreatywność, zarządzanie projektami. Powiadomimy Cię o najświeższych wpisach.

partnerzy

Wpisz swoje imię i dowiedz się, co przygotowaliśmy dla Ciebie na Festiwalu!



Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu Samorządu województwa łódzkiego

FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU REGIONU ŁÓDZKIEGO